Disse reklameplakatene spiller veldig mye på kropp og utseende i media fordi modellene har en eksemplarisk fin kropp. Det spiller spesielt på kropp fordi de er lettkledde for å vise produktet som blir reklamert for.
1b)
Måten mediene bidrar til kroppsfokus er at på nesten alle sosiale medier er det en eller annen form for en "reklame" hvordan få sommerkroppen innen en viss tid. Hvis du skroller ned på instagram en gang så er det garantert at det er bilde av en jente med "drømmekroppen".
1c)
Tenåringer med dårlig selvtillit er nokk mest påvirket av slike kropps bilder, men dette kroppsfokuset skaper mer press på hvordan man skal se ut å skaper også mer utestengning og i værste tilfelle mobbing. Bare for jenter på sosiale medier betyr det ikke at alle skal se sånn ut. Ikke alle vil ha denne berømte flate magen bare for å passe inn i samfunnet. I virkeligheten så har ikke alle denne drømmekroppen, og man burde lære at alt man ser på internett skal man ikke tro på. Vær fornøyd og aksepter hvordan man selv er.
2)
De tre medie teoriene:
1: De allmektige mediene
I 1913 kom kinoloven, den kom fordi myndighetene mente at publikum ble sterkt og direkte påvirket av hva de så på kino.
2: De avmektige mediene
I 1940 kom teorien at folk brydde seg mer om personlig kommunikasjon og ikke hva mediene hadde å si. Mediepåvirkning påvirket bare en viss gruppe mennesker.
3. De mektige mediene
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar