Det som menes med at mediene har synlig og usynlig makt er medienes metode å fremheve saker åpne og direkte mot den det gjeller, dette kalles viljesmakt.
Usynlig makt er defenisjonsmakt og strukturmakt.
Viljesmakt og portvaktfunksjonen går under synlig makt. Portvaktfunksjonen er et "valg" der mediene velger ut hvilke saker som skal ut i offentlighet. Eksempel på portvaktfunksjonen er at pressen mottar ferdigskrevet saker som blir sendt inn som sparer journalistene for mye arbeid.
Dagsordanfunsjonen betyr sakene som slippes gjennom har en funksjon som skal få deg til å bli påvirket om hva som blir sagt. Mediene skal ikke fortelle deg hva du skal mene men prøver å plante en tanke om hva de vil du skal mene å føle.
Definisjonsmakt er en usynlig makt og siden de har sluppet gjennom portvaktfunksjonen og dagsorden så kan mediene nå påvirke oss og vi oss andre tanker om saker som eksempel endre vårt syn på poltikk, religion og innvandring. Grunnen til dette blir kalt for en usynlig makt er fordi det er veldig mange slike saker og er vanskelige å kontrollere.
Rosabloggere har både usynlig og synlig makt. Bloggeren skriver og sitt perfekte liv med perfekte venner og familie ovs. De påvirker leserne enten med eller uten vilje. Måten de påvirker med vilje er at de kanskje kjøper eller blir sponset et produkt som de blogger om og skriver hva de liker eller ikke liker med det. Måten de bruker usynlig makt på er at de bare kan blogge om noe og unge jenter blir påvirket og føler seg tvunget til å gjøre det samme. Unge jenter kan også bli påvirket av måten bloggeren oppfører seg, kler seg eller ser ut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar