Svar: Kommunikasjon betyr å meddele eller å holde forbindelse, kommunikasjon er å dele tanker, kunnskaper og følelser.
2) You cannot not communicate
a) Hva tror du menes med dette utsagnet?
Svar: Jeg tror ut utsagnet betyr at det ikke går ann og ikke kommunisere.
b. Er du enig eller uenig i denne påstanden?
Forklar hvorfor.
svar: Jeg er enig med utsagnet fordi det er umulig og ikke kommunisere med medmennesker.
3. Verbal og ikke-verbal kommunikasjon.
Finn to bilder.
Det ene skal illustrere verbal kommunikasjon.
Det andre skal illustrere ikke-verbal kommunikasjon.
Verbal kommunikasjon er når man bruker språk og skriv som et kommunikasjons middel, slik som GIFen ovenfor viser.
Ikke verbal kommunikasjon er når kropp språk og alt som ikke blir sagt er kommunikasjons metoden. På bilde blir visuelle utrykk brukt, bilder og skilt er gode eksempler på dette.
4. Personlig kommunikasjon og tradisjonell massekommunikasjon
a. Skriv ned kjennetegnene for disse to kommunikasjonsformene.
svar: Kjennetegnene for personlig kommunikasjon er når :
- To mennesker snakker sammen.
- Kommunikasjonen er toveis (Du får tilbakemelding/svar).
- Kommunikasjonen er privat(Ikke offentlig).
- Krever ikke en profesjonell sender.
Kjennetegn for tradisjonell kommunikasjon:
- Kommunikasjonen er en veis (får ikke svar/tilbakemelding).
- Senderen kommuniserer med mange mottakere.
- Senderen er profesjonell.
- Kommunikasjonen er offentlig.
Seachange utstillingen gikk ut på at forskjellige fotografer skulle reise til et land som de hadde tilknytning til å fotografere ungdommer. Til sammen er det blitt en utstilling hvor du kan se hvordan forskjellige ungdommer i forskjellige land har det.
c. Er utstillinge et uttrykk for masse- eller personlig kommunikasjon? Noter kjennetegn.
Utstillingene er en massekommunikasjon fordi det er profesjonelle fotografer og bildene er offentlige.
5. Forklar hvorfor din blogg er personlig mediert kommunikasjon.
Min blogg er et meditert kommunikasjon fordi den er offentlig og er i bruk slik at lærerne mine kan lese og holde seg oppdatert på hvilket arbeid jeg gjør på skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar